I förra inlägget diskuterade vi behovet av systematisk journalgranskning. Här kommer ett exempel på en checklista man kan använda när man gör en journalgranskning i praktiken.
Checklista journalgranskning
1. Patientinformation:
– Är patientens personuppgifter korrekta och uppdaterade?
– Finns det eventuella avvikelser eller ofullständig information i patientens journal?
2. Diagnoser och behandlingsplaner:
– Är patientens diagnoser tydligt dokumenterade?
– Finns det en tydlig och uppdaterad behandlingsplan för patienten?
– Är behandlingsplanen baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet?
3. Ordination och läkemedelshantering:
– Är ordinationer tydligt dokumenterade och lättförståeliga?
– Finns det några felaktiga eller ofullständiga ordinationer?
– Är läkemedelsdoseringar korrekta och i enlighet med läkemedelslistan?
4. Vård och behandling:
– Har utförd vård och behandling dokumenterats korrekt och noggrant?
– Finns det några avvikelser från planerad vård och behandling?
– Har eventuella biverkningar eller komplikationer dokumenterats och hanterats adekvat?
5. Kommunikation och samarbete:
– Finns det en tydlig kommunikation mellan vårdgivare och vårdteam?
– Har överlämningar mellan vårdpersonal dokumenterats på ett korrekt sätt?
– Finns det dokumentation av eventuell kommunikation med patienten eller anhöriga?
6. Dokumentation av prover och observationer:
– Är prover, observationer och laboratorieresultat korrekt dokumenterade?
– Har eventuella avvikelser från normalvärden dokumenterats och hanterats på lämpligt sätt?
7. Remisshantering
– Har inkommande remiss besvarats?
– Har skickade remisser följts upp beträffande svar och eventuella undersökningsresultat?
– Har patienten tagit del av svar på remiss och innebörden av detta när så är relevant?
7. Efterlevnad av riktlinjer och rutiner:
– Följs gällande riktlinjer och rutiner i vården?
– Finns det några avvikelser eller brister i efterlevnaden av riktlinjer och rutiner?
8. Uppföljning och återbesök:
– Finns det dokumentation av uppföljning och återbesök med patienten?
– Har eventuella åtgärder och planer för fortsatt vård dokumenterats korrekt?
9. Signering och datum:
– Är journalen korrekt signerad och daterad av behörig personal?
– Finns det eventuella osignerade sidor i journalen?
Denna checklista kan anpassas och utökas för att passa era specifika behov och riktlinjer inom er vårdverksamhet. Det är viktigt att involvera relevant personal i utformningen av checklisten för att säkerställa att den täcker alla relevanta aspekter av journalgranskningen.
Kommentarsfältet är stängt