Historia


Bakgrund

Idhammar Systems har erfarenhet inom underhållsbranschen som sträcker sig mer än 30 år tillbaka. Företaget startades av bröderna Börje och Christer Idhammar som båda är respekterade pionjärer i branschen.

Företaget utvecklade ett datoriserat underhållssystem som implementerades hos de största inom trä-, pappers- och sjöfartsindustri. Det tog inte lång tid innan systemet hade letat sig ut till alla möjliga industrier runt om i världen. I dag finns systemet i drift i alla branscher och i alla storlekar på företag, allt från stålverk och pappersbruk till opera och tivoli.

Kärnan i företaget har funnits internationellt under flera olika namn och haft många partners genom åren. Det enda som alltid varit samma är utförandet i arbetet.

Milstolpar

1971
Idhammar Konsult AB grundades i Sverige av bröderna Idhammar, konsultade om underhållsarbete inom timmer-, pappers- och sjöfartsindustrin.

1980
Idhammar Konsult samarbetar med TSL, ett svenskt IT-företag, för att utveckla ett datoriserat underhållssystem. IBM-specialisterna Informatikk anslöt för att utveckla lösningen för den norska marknaden.

1985
Idhammar Management Systems Limited bildades i Storbritannien som utvecklingscenter där en grupp av specialiserade systemutvecklare arbetade i Bristol.

1990
Partnerskap ingicks med CEE och LA&SS (IBM specialister); dessa kom att agera som agenter och i detta skede hade man nu marknadspenetration i Storbritannien , Sverige, Norge, Belgien och Nederländerna.

1995
Frontec UK Limited bildades när Idhammar Management Systems UK förvärvades av svenska Frontecgruppen, vilka hade egen verksamhet i Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Belgien Nederländerna.

1996
Frontec förvärvade API PRO från SKF för att komplettera sitt utbud med ett PC-baserat underhållssystem vid sidan av Idhammarsystemet.

2001
Frontec’s programvarudivision med huvudkontoret i Storbritannien breddar sin programvaruportfölj genom förvärvet av COMAC.

2002
Företagets brittiska ledningsgrupp köper ut affärsområdet underhållssystem från Frontec och bildar FMS Systems Ltd. MainMan Systemet tas över av företaget.

2003
FMS Systems konsoliderar produktportföljen – valet faller på Idhammar underhåll som huvudprodukt medan support fortfarande erbjuds på övriga system i företaget.

2005
FMS Systems förvärvar Cdata – ett företag med en etablerad och välrenommerad produkt inom TAK-området. Cdatas specialister inom området ansulter till Idhammar Systems för att ge bästa möjliga service till kunderna på Idhammar TAK.

2006
Företaget byter namn till Idhammar Systems Ltd för att ytterligare emfasera de strategiska produkterna – Idhammar underhåll och Idhammar TAK

2007
Företagets växande personalstyrka flyttar in i ett nytt huvudkontor i hjärtat av Bristol.

2008
Idhammar underhåll Version 8 lanseras liksom Idhammar TAK Version 6.

2011
Nya produkter för mobilt underhåll lanseras.

2012
På Svenska Mässans Underhåll 2012 presenteras nyheten att Idhammar Systems Ltd har förvärvat branschkollegan Migalon AB med underhållssystemet Terema.

2013
Arbetet med att sammanlänka Idhammar Systems och Migalon fortsätter. Hela den svenska verksamheten flyttas in i Migalon AB